7. 12. 2022

V případu tragédie při rallye v Lopeníku navrhl žalobce podmíněné tresty

V případě tragédie při rallye v Lopeníku navrhl státní zástupce všem pěti obžalovaným podmíněné tresty. Závodní auto řízené advokátem Michaelem Bartončíkem srazilo na podzim 2012 v obci na Uherskohradišťsku šest lidí stojících u trati. Čtyři dívky zemřely, další dva lidé utrpěli zranění. Hlavní líčení před Okresním soudem v Uherském Hradišti nyní pokračuje závěrečnými řečmi obhájců.

V kauze je obžalovaný traťový komisař Petr Plášek, který podle státního zástupce v rozporu se svými povinnostmi nevykázal dívky od trati. Obžalobě čelí i předseda organizačního výboru závodu Petr Bujáček, vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel, hlavní činovník pro bezpečnost Miroslav Smolík a bezpečnostní delegát Václav Filip. Podle žalobce Tomáše Pindura porušili ustanovení mezinárodních sportovních řádů týkající se organizace rallye, tvorby bezpečnostního plánu, zabezpečení míst na trati nebo kontrol před závodem. „Vyznačení zakázaného prostoru pro diváky nebylo dostatečné,“ řekl Pindur.

Za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti hrozí všem obžalovaným až šest let vězení, vinu odmítli. Žalobce navrhl uložit Bujáčkovi třicetiměsíční trest odnětí svobody s podmíněným odkladem na zkušební dobu dvou let, Nášelovi se Smolíkem dvouletý trest odnětí svobody s podmíněným odkladem na zkušební dobu dvou let, Filipovi osmnáctiměsíční trest odnětí svobody s podmíněným odkladem na zkušební dobu jednoho roku a Pláškovi osmnáctiměsíční trest odnětí svobody s podmíněným odkladem na zkušební dobu 18 měsíců.

Závodní vůz Mitsubishi Lancer EVO IX měl Bartončík při rallye v Lopeníku pronajatý, spolujezdce mu dělal jeho bratr Josef Bartončík. V kauze obviněni nebyli, byť podle žalobce, který se opírá o posudek soudního znalce, byla příčinou nehody jezdecká chyba. Závod se jel na uzavřené trati. Stejný vůz vážně havaroval už na Rallye Český Krumlov v roce 2010, tehdy s ním bourala posádka Jiří Šmíd, Jiří Venuš. Další nehodu měl při Rally Vsetín v roce 2011. Majitel auta Vladimír Barvík u soudu dříve odmítl, že by vůz měl opakovaně vážné technické závady, jak tvrdí obžalovaný Bujáček. Ten poukazoval, že se autu za rok a půl třikrát utrhlo levé zadní kolo.

Tragédie, při níž zahynuly dívky ve věku mezi sedmi a 20 lety, se stala 10. listopadu 2012. V roce 2016 nepravomocně uložil okresní soud tehdy jedinému obžalovanému Pláškovi osmnáctiměsíční podmíněný trest. Krajský soud rozsudek zrušil a věc vrátil k došetření státnímu zástupci, který později obžalobu rozšířil o další čtyři lidi. Okresní soud se kauzou znovu začal zabývat v prosinci 2019.

(čtk)

Diskuze (0) Vstoupit do diskuze

Vložit příspěvek